Herinnering aanmaken

Helaas komt het nogal eens voor dat een verstuurde factuur niet op tijd wordt betaald. Een vervelende situatie waarbij het belangrijk is om op een nette maar adequate manier te handelen richting je klant. De eerste stap nadat de betalingstermijn verstreken is, is het versturen van een herinnering. Met Profifact kun je gemakkelijk een aanmaningstraject starten.

Betaaltermijn verstreken? Tijd voor een herinnering!

Zodra de betalingstermijn is verstreken wordt dit duidelijk dankzij de rode tekstkleur in het factuuroverzicht. Achter de rood gemarkeerde factuur staat een blauwe knop ‘Acties’. Als je hier op klikt kun je een herinnering aanmaken door op de knop ‘Herinnering aanmaken’ te klikken.

herinnering

Betaling blijft wederom uit? Aanmaning versturen!

Wanneer er niet gereageerd wordt op de verstuurde herinnering kun je een aanmaning versturen naar de niet-betalende klant. De werkwijze is hetzelfde als voor het aanmaken van een herinnering. In het factuuroverzicht klik je wederom op de blauwe ‘Acties’ knop om een aanmaning aan te maken.

Klant verzuimt te betalen? Stel hem in gebreke!

De laatste stap in het aanmaningsproces is de ingebrekestelling van de klant. Daarmee maan je de klant nogmaals aan om zijn prestatie (de betaling) te leveren binnen een redelijke termijn. Blijft betaling ook buiten die termijn achterwege? Dan is je klant in verzuim en kun je de vordering in veel gevallen opeisen. Daarvoor kun je eventueel gebruik maken van een incassobureau.

De werkwijze is identiek aan het aanmaken van een herinnering of aanmaning.

De status van je aanmaningstraject

Uiteraard wil je een vinger aan de pols houden tijdens het aanmaningstraject. Je kunt vanuit verschillende schermen inzicht krijgen in de status van het aanmaningstraject.

Vanuit de verkoopfactuur heb je telkens inzicht in de status van het aanmaningstraject

Je kunt er ook voor kiezen om vanuit het ‘Aanmaningen’ scherm van Profifact te controleren wanneer de verschillende brieven zijn verstuurd.

Eerder verstuurde brieven nogmaals afdrukken?

Wanneer je deze handeling hebt afgerond verschijnt de factuur ook in het overzicht ‘Aanmaningen’. Als je op deze knop klinkt verschijnen alle facturen waarvoor je een aanmaningstraject gestart bent. Achter de facturen staat aangegeven welke brieven reeds zijn verstuurd. Je kunt eerder verstuurde brieven nogmaals afdrukken, door wederom op de bekende blauwe knop achter de factuur te klikken.

Deel dit artikel met je vrienden:

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Geen reacties

Laat een reactie achter: