Nadat een factuur definitief gemaakt is je deze hebt verstuurd naar je klant is het wachten op het moment dat de factuur betaald wordt. Wanneer de factuur voldaan is door de klant komt de volgende stap van factureren aan bod. De factuur moet als betaald worden gemarkeerd om zo de administratie op orde te houden.
Markeren als betaald
De status van de factuur aanpassen naar betaald doe je als volgt. In de werkbalk aan de linkerkant klik je op de knop ‘Facturen’. Dan verschijnen alle facturen die opgeslagen zijn. Vervolgens vink je de facturen aan waarvoor je betalingen wilt registreren. Rechtsboven de facturen klik je op de knop ‘Facturen’ en kies je vervolgens ‘Markeren als betaald’. Hierdoor opent zich een venster met een overzicht van alle geselecteerde facturen.
Deelbetalingen verwerken
Standaard tref je in de kolom ‘Betaling’ het volledige factuurbedrag aan. Het kan echter voorkomen dat de klant slechts een deel van een factuur betaald. In dat geval kun je het bedrag van de deelbetaling invullen in de kolom. Daarnaast kun je ook de betaalwijze toevoegen. Denk hierbij aan contact of via bank of creditcard. Door vervolgens op de knop ‘Betaling toevoegen’ te drukken worden de betalingen verwerkt.
Bij het aanmaken van herinneringen van facturen waarvan een deel al is betaald houdt Profifact automatisch rekening met het nog openstaande bedrag.