Wat is de verjaringstermijn van facturen?

Als ondernemer heb je het recht om een betaling van een openstaande factuur te eisen. Maar wat gebeurt er als je de factuur pas laat nadat je een product of dienst hebt geleverd verstuurd? Of wat als de klant na een lange tijd nog niet betaald heeft? Bestaat er een verjaringstermijn? Zo ja, hoe lang is dit termijn?

Om maar meteen antwoord te geven op één van bovenstaande vragen. Een factuur kan wel degelijk verjaren. Hierbij valt onderscheid te maken in twee categorieën. Dit zijn: particulier en zakelijk.

Verjaringstermijn voor particulieren

Bij particulieren (consumenten) kan er onderscheid gemaakt worden tussen producten en diensten. Lever je als ondernemer een dienst richting een particulier, dan geldt er een verjaringstermijn voor vijf jaar. Verkoop je echter een product, dan moet je rekening houden met het feit dat je factuur verjaart als je deze na twee jaar na de verkoop nog niet hebt verstuurd.

Verjaringstermijn voor zakelijke dienstverlening

In de zakelijke dienstverlening geldt in principe een verjaringstermijn van vijf jaar. Hierbij moet je denken aan allerlei geleverde diensten en bijvoorbeeld reizen.

Voor beide categorieën geldt dat de verjaringstermijn twee of vijf jaar nadat het totaalbedrag van de factuur opeisbaar is geworden start. Dit is vanaf de dag dat het betalingstermijn is verstreken. Dit verschilt uiteraard per onderneming. Gemiddeld gezien liggen betalingstermijnen rond de 14 tot 30 dagen.

Hoe voorkom ik verjaring?

Vergeet je überhaupt om een factuur te sturen na een geleverde dienst of product? Dan kun je verjaring op geen enkele wijze voorkomen.

Heb Zorg ervoor dat je facturen niet verjaren. Onderneem op tijd actie!je eenmalig een factuur verstuurd, maar je klant heeft nog niet betaald? Dan bestaat er wel een manier om de verjaringstermijn te verlengen. Dit wordt ook wel ‘stuiten’ genoemd. In onderstaande voorbeeldsituatie licht ik dit graag voor je toe:

Stel je hebt een nieuwe 4K televisie verkocht en je hebt je klant pas vijf maanden na aankoop de factuur opgestuurd. Bijna twee jaar later heb je echter nog geen geld ontvangen van je klant. Zorg er dan voor dat je de klant een herinnering stuurt waarin je uitlegt dat je nog een vordering op hem open hebt staan. Door het versturen van deze herinnering stel je de verjaringstermijn uit, waardoor deze opnieuw ingaat. Verstuur je pas na twee jaar een herinnering? Dan heb je geen recht meer op je geld.

Er bestaat tevens een situatie waarin verjaring uitgesteld kan worden. Dit is het geval wanneer de debiteur zelf om uitstel van betaling vraagt of wanneer hij nog niet het volledige bedrag heeft betaald, maar slechts een deel hiervan. Ook in deze gevallen is er sprake van het opnieuw ingaan van de verjaringstermijn.

Met het online factureringsprogramma maak je heel eenvoudig herinneringen aan. Probeer het zelf. Aanmelden is gratis en vrijblijvend. Wil je meer informatie over het sneller betaald krijgen van je facturen? Lees dan onze blog “Hoe krijg ik mijn facturen betaald?” 

Deel dit artikel met je vrienden:

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Geen reacties

Laat een reactie achter: