Een goede huisstijl geeft je een voorsprong op je concurrenten

De laatste weken hebben we jullie vooral voorzien van tips om je belastingdruk te verminderen. Deze week richten we ons op marketing en leggen we het belang van een goede huisstijl uit.

Je doelgroep herkent een opvallend logo, het gebruik van kleuren en een bepaald lettertype. Door het consequent terug te laten komen in je drukwerk, bedrijfskleding en/of bedrijfsauto vergroot je de bekendheid van je bedrijf.

Het belang van een goede huisstijl

De huisstijl van jouw bedrijf vormt de presentatie naar de buitenwereld. Het vormt een belangrijk onderdeel van je uitstraling. Juist daarom is het belangrijk hier aandacht aan te besteden.

Je wilt natuurlijk dat je omgeving jouw bedrijf beter herkent dan je concurrent. Dat realiseer je door je telkens op dezelfde manier te presenteren. Een belangrijk onderdeel hiervan vormt je logo.

competitie voordeel

Een goede huisstijl geeft je een voorsprong op je concurrenten

De kracht van een goed logo

Het is belangrijk dat je logo past bij de doelgroep van het bedrijf. Het logo moet een bepaalde boodschap uitdragen en zorgt ervoor dat je bedrijf snel herkenbaar is voor jouw doelgroep. De naamsbekendheid kan erdoor verbeterd worden en je onderscheid je van de concurrentie.

Zonder dat je het misschien in de gaten hebt, hebben veel bedrijven zich al in je geheugen genesteld. Wanneer je bepaalde beeldmerken tegenkomt zul je direct weten welk bedrijf erbij hoort. Er zijn ook apps waarbij je van zoveel mogelijk logo’s de juiste bedrijfsnamen moet raden. Je zult versteld staan van hoeveel je er eigenlijk kent! Die herkenbaarheid is iets dat jij in je eigen omgeving kunt realiseren door een goede huisstijl te gebruiken.

logos

Onbewust herken je veel bedrijven alleen al aan hun beeldmerk

Tips voor een goed logo

Enkele tips:

    • Houd het simpel

Je logo moet snel te herkennen zijn. Simpele beeldmerken met herkenbare kleuren onthouden mensen sneller.

    • Maak het onderscheidend

Jouw huisstijl moet je een betere herkenbaarheid bieden dan je concurrent. Gebruik daarom een logo dat je onderscheid van je concurrentie. Gebruikt je concurrent een grote gele M? Dan is het voor jou niet handig om een oranje M te gebruiken.

    • Het moet bij je bedrijf passen

Je logo staat voor een bepaalde herkenbaarheid van jouw bedrijf. Als jouw bedrijf designmeubels fabriceert dan is het prettig dat mensen ook een associatie met design krijgen bij het zien van je logo. Werk je als haarstylist dan past een sierlijk logo beter bij je bedrijf dan wanneer je in de afvalverwerking werkt.

Andere onderdelen van een huisstijl

Het logo is slechts een onderdeel van de huisstijl van jouw bedrijf. Naast een logo dienen ook andere onderdelen herkenbaar te zijn voor de doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan het consequent gebruik van kleuren, lettertypes en symbolen.

colorscheme

Met Adobe Kuler kun je eenvoudig kleurschema’s samenstellen

Je kunt een logo en huisstijl laten ontwerpen door een daarin gespecialiseerd bedrijf, maar je kunt ook zelf een logo ontwerpen.

Let op! Ga je zelf aan de slag met een huisstijl? Houd dan rekening met de eisen die door TNT worden gesteld aan de lay-out van enveloppen en de eisen die de Belastingdienst stelt aan de opmaak van facturen.

Hoe Profifact je helpt

Profifact helpt je vooral bij het laatste onderdeel. Wij bieden je een oplossing om facturen te maken die voldoen aan de eisen van de Belastingdienst. Ook zijn er een aantal standaardsjablonen waarmee je eenvoudig over een professionele factuur met een mooi uiterlijk beschikt. Je kunt je eigen logo er eenvoudig aan toevoegen.

Deel dit artikel met je vrienden:

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Geen reacties

Laat een reactie achter: